Elina Pahnke, Sydsvenskan: “Språket är rappt och förbannat, men genomsyras också av vemodet hos den som redan vet den mörka hemligheten om hur sagan slutar. Som allra mest lysande är Camila Sosa Villada när upproret glöder mellan sidorna, när viljan att förgöra världen utanför sin egen tar över.“

Hanna Nordenhök, Expressen: “’Nattdjur’ är en skakande och oavvislig bok, att den finns tillgänglig för svenska läsare är bara att glädjas åt. Och Rutströms översättning fångar fint originalets lite språkligt råa, lakoniskt Duraslika stil.”

NATTDJUR

I den autofiktiva romanen Nattdjur underkastar författaren sitt eget liv fiktionens logik. Romanen tar avstamp i den lille Cristians förvandling till Camila. Mot alla odds följer pojken sin inre längtan om att få vara den han är. Som tonåring lämnar Camila den argentinska landsbygden och beger sig till Córdoba för att studera. En natt går hon till Park Sarmiento, stadens gröna lunga, där hon träffar en flock transpersoner, ledd av matriarken Tía Encarna. Sammanförda av prostitution, våld, och kärlek bildar de sin egen lilla familj i Tía Encarnas rosa hus. Levnadsöden och fabler flätas samman i en smärtsamt vacker berättelse om rätten att älska, älskas och kampen om att få vara sig själv, oavsett om man är transperson, varulv, saknar huvud eller genomgår en förvandling till fågel.

Nattdjur är ett explosivt manifest, ett vittnesbörd över det våld som samhället utsätter transpersoner för, men även en skildring över styrkan de besitter för att dag efter dag överleva. Camila Sosa Villada tar oss in i en berättelse som är lika overklig som sann, och lika smärtsam som lustfylld. Hennes röst, som är rå, uppriktig, cordobesisk, med toner av Wislawa Szymborska, Marguerite Duras och Carson McCullers, lyckas knäcka vår ofta oreflekterade tro kring de psykologiska och intima beslut som tas i en kvinnas födelse utanför det biologiska ödet.

Sensommaren 2020 stod det klart att produktionsbolaget About Entertainment har köpt rättigheterna för en filmatisering av Las Malas (Nattdjur) efter att de accepterat Sosa Villadas krav om att ett visst antal transpersoner ska arbeta med inspelningen, både framför och bakom kameran.