Där finns en oerhörd skärpa, en vrede och bottenlös sorg som Teeman tyglar med sin skenbara lätthet och pastelliga skissteknik.

Och det är inte bara läsarens vetskap om vad författaren själv gått igenom, fonden mot vilken idyllen utspelas, som ger den effekten. Hon är skicklig i egen rätt på att bygga kontrasten, frammana fasan i det vardagliga.
Jenny Aschenbrenner, SvD

Ibland tänker jag på all litteratur som bara försvinner. Att läsa Mira Teemans debutnovellsamling ”Tre dagar innan” från 1956 ger känslan av att ha kommit över en väl bevarad hemlighet. Hur kan denna superbegåvade författare ha fallit så totalt i glömska? Att jag förundras är inte för att hon redan vid debuten är en tonsäker författare med stor originalitet. Inte heller för att hon hyllades brett på sin tid, bland annat i en entusiastisk recension av Olof Lagercrantz. Sådant är som vi vet ingen garant för litterär överlevnad. Men det finns fler skäl att uppmärksamma Mira Teeman, nämligen hennes livshistoria. 
Annina Rabe, Expressen

Recensioner från 1956:

”Mira Teeman är ett vittne från en sådan oförmedlad, brutal övergång. Det är, inbillar jag mig, därför hennes bok ligger under ett nästan visionärt ljus... Håller Mira Teeman vad hon i debuten lovar bör hennes insats i vår litteratur bli betydande.”
Olof Lagercrantz, Dagens Nyheter.
”Som helhet är Tre dagar innan en av säsongens mest lovande debuter, överraskande i sin självständighet och sin mogna realism...”
Göran O. Eriksson, Expressen

”Mira Teeman debuterar på svenska och har gjort språket till sitt i så pass hög grad att hon redan har en personlig, uttrycksfull stil.”
K.N. Svenska Dagbladet

”Dessa berättelser ger klart och otvetydigt besked om att Mira Teeman är en begåvning, som kan skriva och har att skriva om...”
Viveka Heyman, DT.


TRE DAGAR INNAN - MIRA TEEMAN

“Alla här på fabriken går ständigt och klagar på sina dåliga inkomster, det gör hon och även jag för man tar efter andra. Kanhända av självbevarelsedrift. Bevara sina innersta tankar. Vara lik andra, åtminstone utåt. Om jag nu sa som det är: att jag ännu inte kommit över undret – att man får betalt för sitt arbete. Skulle dom förstå?”

Ett namnlöst jag går på bio varje vecka, i protest efter de ”sex biolösa åren” som krigstiden kallas. Där konfronteras hon med sitt förflutna i gettot och en välmenande, men naiv omgivning i Sverige.

Mira Teemans debut Tre dagar innan är en samling självbiografiskt inspirerade noveller om tiden innan, under och efter andra världskriget. Världen Teeman skildrar - den polskjudiska tillvaron under 1930- och 40-talet - är förlorad både temporalt och fysiskt, och verket genomsyras av en önskan att beskriva varje detalj av detta utraderade universum.


Tre dagar innan publicerades 1956 och ges nu för första gången ut på nytt.