︎ 250 SEK
Fredrik Nyberg, Göteborgs-Posten: “Språket är i början av romanen enkelt och i huvudsak strukturerat med hjälp av korta och kärnfulla meningar. Ju längre in i berättelsen en kommer blir det vidlyftigare, jagberättaren alltmer självmedveten och meningarna längre och självsvåldigare. Språket liksom sväller och tar sig allt djärvare friheter. Romanen blir svajigare och svängigare på ett sätt som bara längre citat kan göra rättvisa. Att Hanna Nordenhök i sitt översättande lyckas föra över denna viktiga transformation till svenska är avgörande.”
Bernur: “Venturini har en starkt betvingande röst. Stilen utmanar det vi brukar kalla det politiskt korrekta, och de olämpliga glosorna hackar sönder texten. Genom att uppsöka det otillåtna skapar hon en karnevalisk stämning där förutsättningarna förskjuts och vänds uppochned. Det är gränslöst skrivet, med en humor som ständigt söker sig mot farliga utkanter.”
Robert Myhreld, Opulens:
“Jag kan inte dra mig till minnes en bok som berättar om en liknande familjekonstellation (”min familj var mycket monstruös”) och där berättarrösten betraktas som sinnesslö. I fokus är personer vilka ses som avvikande, de utrustas – beväpnas! – med en agens som är befriande men annorlunda att ta del av. Personerna framställs som fullödiga subjekt; människor som vanligtvis inte får berätta sina berättelser, utan i stället tilldelas en roll ute i periferin.”
KUSINERNA - AURORA VENTURINI
Kusinerna är en berättelse om en märklig
familj i den argentinska staden La
Plata på 1940-talet. I romanen är männen i stort sett frånvarande och istället möter vi fyra flickor som alla lider av antingen kognitiva eller motoriska funktionsnedsättningar. Berättarjaget Yuna har språk-störningar. Lillasystern Betina har ännu grövre tal- och rörelsesvårigheter. Kusinen Carina föddes med sex tår. Kusinen
Petra är "dvärginna". Trots
försöken hos de fyra kusinerna att leva ett liv så nära normen som möjligt
präglas deras historia
av olyckor, våldtäkter, oönskade graviditeter, våldsamma separationer, prostitution och mord. Berättarjaget påstår att hennes historia
är en ”smutsig tragikomedi”, men här finns även ljusglimtar: Yuna är målarinna
och en dag blir hon en berömd och erkänd konstnär.