| KLARSKRIFT OCH ANDRA DIKTER | KUSINERNA | MULLVADARNA | NATTDJUR | ROSA SLAJM | SAKERNA JAG INTE SLÄNGDE | SJÄLVMÖRDARNA VID VÄRLDENS ÄNDE | SOM OM FÖRLÅTELSE FANNS | SYNDAFLODEN | TRE DAGAR INNAN | URKÄLLAN | ÖMHET
Emi-Simone Zawall, Svenska Dagbladet: “Långsamt luckras tillvarons gränser upp, dröm och verklighet går snart inte att skilja åt... Klicka har också en viss känsla för det bisarra - vissa avsnitt öppnar sig som falluckor rakt ner i dröm.“
URKÄLLAN – BARBARA KLICKA
Den unga kvinnan Kama från Warszawa anländer till den lilla kurorten Ciechocinek
för rehabilitering efter två omfattande operationer. Det är inte första gången hon
vistas på den här typen av plats, hon spenderade halva sin barndom på anläggningar
som den här, fast det är väl inte samma sak? Nej, här är de verkligen inte barn längre. Den nya sanatorievärlden visar sig vara full av ritualer, hierarkier och oskrivna
regler, som trots stor ansträngning är svåra för Kama att förstå och anpassa sig till.
Kroppens anonymitet och splittring från personen i en statlig vårdapparat och den
individualistfientliga byråkratin är ständigt klaustrofobiskt närvarande. Allt i den
här romanen utspelar sig i mellanrummen, på gränsen mellan det sjuka och det
friska, njutning och smärta, inne och ute, unga och gamla, verkligt och overkligt. I
sanatoriets vardaglighet och dess dammiga mörka vrår, bakom elementen...
I denna suggestiva roman är det huvudpersonens blick som navigerar läsaren, förvillar och ibland förvränger. Klickas poetiska språk skapar en hallucinatorisk Twin Peaks-stämning. En svart sarkastisk humor ligger också hela tiden och puttrar i Kamas inre dialoger. Ibland luckras gränsen mellan denna tankevärld och verkligheten upp och mynnar ut i en svindlande magisk diskbänksrealism.
I denna suggestiva roman är det huvudpersonens blick som navigerar läsaren, förvillar och ibland förvränger. Klickas poetiska språk skapar en hallucinatorisk Twin Peaks-stämning. En svart sarkastisk humor ligger också hela tiden och puttrar i Kamas inre dialoger. Ibland luckras gränsen mellan denna tankevärld och verkligheten upp och mynnar ut i en svindlande magisk diskbänksrealism.